به کمک آردوینو یک زیلوفون بسازید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وبلاگ من خوش آمدید.من مهرشاد ارشد هستم.امیدوارم لحظات خوبی رو در این وبسایت سپری کنید.من در زودترین موقعی که بتونم جواب سوالاتتون رو می دم.کپی فقط با ذکر منبع و اجازه ی مدیر لطفا.

می خواهیم اسم کانال و وبسایت را تغییر دهیم.کدام گزینه خوب است؟

وبلاگ عالی برای دانشآموزان!کلا درسی 

مبین مختاری







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 190
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1



آمار مطالب

:: کل مطالب : 190
:: کل نظرات : 6

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :

RSS

Powered By
loxblog.Com

اطلاعیه فوتبال-موزیک-موزیک ویدیو-فیلم و ...

به کمک آردوینو یک زیلوفون بسازید
شنبه 26 تير 1395 ساعت 9:9 | بازدید : 226 | نوشته ‌شده به دست مهرشاد ارشد | ( نظرات )

در این ساختنی طرز ساخت یک زیلوفون را یاد می‌گیرید که به کمک آردوینو برخورد نت‌ها را تشخیص می‌دهد و یک خروجی MIDI تولید میکند. برد آردوینویی که برای این پروژه استفاده شده، آردینو مگا است و شما هم باید از این برد استفاده کنید.

قبلاً در ساختنی طرز ساخت گیتار الکتریک، درامز MIDI و میدی کنترلر را یاد گرفته اید. این زیلوفون هم مثل این پروژه‌ها خیلی دشوار نیست و اگر با آردوینو آشنایی داشته باشید، خیلی راحت می‌توانید آن را بسازید.

گام اول : وسایل مورد نیاز

برای ساخت زیلوفون

  • یک برد آردوینو مگا ۲۵۶۰
  • دوازده عدد المنت پیزو
  • دوازده عدد مقاومت ۱M Ohm
  • سیم تک هسته ای
  • برد مدار چاپی
  • کابل USB 2.0
  • نوار برق
  • هیت شرینک

برای ساخت جعبه زیلوفون

  • تخته چندلای ۶ میلیمتری
  • ورق آکریلیک ۳ میلیمتری
  • چسب چوب
  • تیوب وینیل ۶ میلیمتری
  • پیچ ماشینی ۳٫۵ سانتیمتری
  • چسب بسته بندی ۵ سانتیمتری

ابزار مورد نیاز

  • دستگاه برش لیزری
  • قیچی
  • گوش پاک کن
  • پیچ گوشتی دوسو

برای ساخت این پروژه حتماً به دستگاه برش لیزری نیاز ندارید. می‌توانید جعبه را بصورت دستی بسازید یا از جعبه آماده استفاده کنید.

گام دوم : پیزوها را آماده کنید

کار تشخیص برخورد نت‌ها با زیلوفون به عهده المنت‌های پیزو است. این پیزوها لرزش و ضربه را احساس می‌کنند. المنت‌ها گاهی اوقات داخل یک پوشش فروخته میشود تا دیسک‌ها ضربه نخورند. برای این پروژه باید این پوشش پلاستیکی را جدا کنید.

لبه‌های المنت‌ها را آرام با دست‌هایتان فشار بدهید تا صدای شکستن چسب را بشنوید. به این ترتیب کف پوشش جدا می‌شود. پیچ گوشتی را داخل شکاف ایجاد شده فرو کنید تا پوشش جدا شود. حالا می‌توانید المنت پیزو را از پوشش پلاستیکی جدا کنید.

چون می‌خواهیم از برد آردوینو مگا استفاده کنیم، می‌توانیم ۱۶ ورودی آنالوگ یا ۱۶ پیزو داشته باشیم. ما فقط می‌خواهیم یک و نیم اکتاو (۱۲ نت) داشته باشیم و به همین خاطر از ۱۲ پیزو استفاده کرده ایم.

بعد از اینکه المنت‌ها را از پوشش‌های پلاستیکی جدا کردید، یک سیم بلند به هر کدام از المنت‌های پیزو لحیم کنید. بعد از اینکه سیم‌ها را لحیم کردید، محل لحیم کاری را با هیت شرینک یا چسب برق بپوشانید.

گام سوم : میله‌ها و جعبه

جعبه ای که میله‌های زیلوفون داخلش قرار می‌گیرید را با دستگاه برش لیزری می‌سازیم. البته می‌توانید از فایل طراحی زیر برای برش دستی قطعات هم استفاده کنید.

میله‌های آکریلیکی هر کدام شان ۲۵٫۴ در ۵ سانتیمتر هستند. هر کدام از میله‌ها دو سوراخ دارند که پیچ‌های ماشینی از آن رد می‌شوند. با این پیچ‌ها هم می‌توانید میله‌ها را با جعبه چوبی وصل کنید.

ابعاد جعبه چوبی ۲۶٫۶ در ۷۶٫۲ در ۷٫۶ سانتیمتر است. با تخته‌ها می‌توانید یک جعبه توخالی بسازید که از قطعات الکترونیکی محافظت میکند. برای اتصال تخته‌ها هم از چسب چوب و گوش پاک کن استفاده کنید. با گوش پاک کن چسب را به همه گوشه‌ها بزنید و ۲۴ ساعت صبر کنید تا خشک بشود. سپس تمام لبه‌ها را سنباده بکشید.

می‌توانید فایل طراحی CorelDraw جعبه را از لینک زیر دانلود کنید.

گام چهارم : پیزوها را به میله‌ها وصل کنید

سیم‌های المنت‌های پیزو را از سوراخ‌های وسطی پنل بالایی جعبه رد کنید. سپس وسط هر کدام از میله‌ها یک المنت پیزو بگذارید و با چسب بسته بندی آبی آنها را ثابت کنید.

گام پنجم : میله‌ها را به پنل بالایی وصل کنید

برای وصل کردن میله‌ها به جعبه چوبی از پیچ ماشینی ۳٫۵ سانتیمتری و مهره استفاده می‌کنیم. برای پیشگیری تکان‌ها و لرزش‌های شدید روی میله‌ها، به پیچ‌ها تیوب وینیل اضافه می‌کنیم. این تیوب‌ها لرزش را جذاب می‌کنند. برای ۱۲ میله مجموعاً به ۲۴ پیچ و مهره و حدود ۷۰ سانتیمتر تیوب نیاز دارید. ابتدا پیچ‌های ماشینی را از میله‌ها رد کنید، سپس تیوب‌ها را اضافه کنید و از پنل چوبی رد کنید. وقتی پیچ‌ها از پنل چوبی رد شدند، می‌توانید مهره را اضافه کنید و میله‌ها را کاملاً محکم کنید.

برای سفت کردن مهره‌ها فقط از دست تان استفاده کنید تا پنل چوبی آسیب نبیند.

گام ششم : مدار را بسازید

قبل از اتصال پیزوها به آردوینو، هر کدام از آنها یک مقاومت یک مگااهمی‌بصورت موازی وصل کنید. این مقاومت‌ها ولتاژ و جریان تولید شده توسط پیزوها و در نتیجه پورت‌های ورودی آنالوگ آردوینو را کنترل می‌کنند. ابتدا روی برد مدار چاپی کدام پیزو به کدام پورت ورودی آنالوگ آردوینو وصل میشود. همین علامت‌ها را پشت پنل چوبی بالایی هم بگذارید.

بعد از اینکه مقاومت‌ها را لحیم کردید، با یک سیم جامپر کوتاه یک سر مقاومت را به بلندترین ریل روی برد وصل کنید و آن را به عنوان ریل اتصال به زمین در نظر بگیرید. سپس سیم‌های اتصال به زمین سایر پیزوها را به همین ترتیب به این ریل وصل کنید. پایه مثبت پیزوها هم به به همان ریلی وصل میشود که سر دیگر مقاومت‌ها به آن وصل شده اند

دوازده تکه سیم سبز ببرید تا از آنها به عنوان سیم سیگنال آردوینو استفاده کنید.سپس این سیم‌ها را به ریل مثبت مقاومت پیزو وصل کنید.

گام هفتم : آردوینو را وصل کنید

ابتدا باید همه سیم‌های سیگنال و اتصال به زمین مدار را علامت گذاری کنید. با چسب آبی مشخص کنید هر سیم به کدام پورت اختصاص دارد. سپس سیم‌های تک هسته ای علامت گذاری شده را به پورت‌های مربوطه وصل کنید.

تمام پورت‌های آنالوگ باقیمانده باید به زمین وصل شوند. در غیر این صورت روی خروجی سریال آردوینو تاثیر می‌گذارند. ما از چهار سیم مشکی استفاده کرده ایم که مستقیماً از ریل اتصال به زمین برد پورت آنالوگ باز برد مگا وصل میشوند (A12، A13، A14 و A15).

وقتی مدارتان را کامل کردید، می‌توانید برنامه زیلوفون را روی برد آردوینو آپلود کنید.

گام هشتم : تغذیه و ارتباط آردوینو

برای تغذیه برد آردوینو از کابل USB استفاده می‌کنیم که کار پورت ارتباطات را هم انجام میدهد. یک کابل USB را از جعبه زیلوفون عبور بدهید. اگر یک سوراخ به اندازه سر کابل روی جعبه دریل کنید، می‌توانید قسمت بیشتری از کابل را داخل جعبه نگه دارید.

یک سوراخ دیگر هم برای نگه داشتن مضراب‌ها دریل کنید.

گام نهم : سریال به MIDI

نرم افزار Hairlessنرم افزار Hairless

برای اتصال زیلوفون به کامپیوتر از نرم افزاری به نام Hairless استفاده می‌کنیم. این نرم افزار سیگنال‌های سریال خروجی آردوینو را به سیگنال MIDI تبدیل می‌کند. این سیگنال‌ها قابلیت این را دارند که توسط برنامه‌هایی مثل GarageBand، Logic و Ableton خوانده و ضبط بشوند. مطمئن شوید قبل از ایمپورت داده‌های MIDI زیلوفون، پل برقرار شده باشد.

گر می‌خواهید کدهای آردوینو را بروز رسانی کنید، باید پل را غیرفعال کنید. پل به هیچ وجه نباید در حال اتصال برد با نرم افزار آردوینو فعال باشد.

زیلوفون بنوازید

بعد از اینکه زیلوفون را به نرم افزار وصل کردید، می‌توانید آن را مثل درامز بنوازید. ابتدا قطعه ای که نواخته اید را با نرم افزار ضبط کنید و سپس گزینه change the MIDI را بزنید و bass synth را انتخاب کنید. در نهایت هم می‌توانید ملودی دلخواه تان را بسازید.

استفاده از زیلوفون‌های معمولی ساده تر است اما این زیلوفون سرگرم کننده تر است. مزیت مهم دیگرش هم این است که خودتان آن را ساخته اید.





:: موضوعات مرتبط: ساختنی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: